Τε01292020

ΑνανέωσηΠε, 30 Ιαν 2020 11am

Επιστολή Δημαρά σε Πελετίδη: Aνησυχία και έντονος προβληματισμός για τον επανακαθορισμό της λιμενικής ζώνης της Πάτρας

Με την παρούσα θέλω να εκφράσω  στο Δήμαρχο και στο Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης μου ανησυχία και  έντονο προβληματισμό  για  τον επανακαθορισμό της λιμενικής ζώνης της Πάτρας, που πρόσφατα δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ. Να μεταφέρω δε απόψεις, από την  εμπειρία  μου   στη διαχείριση της παραλιακής περιοχής, από τις θέσεις του Πρόεδρου του Λιμενικού Ταμείου, του Προϊσταμένου της Κτηματικής Υπηρεσίας και του Δημάρχου, με την ελπίδα ότι θα  φανούν  χρήσιμες.

Με τον ανωτέρω επανακαθορισμό, εκτός των άλλων,    επήλθε  και  ριζική  αλλαγή  των  επιτρεπόμενων χρήσεων   στους χώρους  που αποχαρακτηρίστηκαν, με την παραπάνω απόφαση   και  από το νομικό καθεστώς της λιμενικής ζώνης  βρέθηκαν    στο καθεστώς αιγιαλού και παραλίας. Επομένως  σε καθεστώς λίγων και   συγκεκριμένων  χρήσεων αλλά  και περιορισμένης δυνατότητας  αξιοποίησης της  πλειονότητας   των χερσαίων χώρων,  που είχαν δοθεί  στο Δήμο με τη σύμβαση προσωρινής παραχώρησης, την οποία  υπέγραψα  ως Δήμαρχος,  τον Ιανουάριο του 2012.

Το νομικό καθεστώς που τώρα ισχύει  επιτρέπει  να τοποθετηθούν  στους χώρους αυτούς,  μόνο… ξαπλώστρες και ομπρέλες,   αφού η πλειονότητά τους    βρίσκεται   πλέον εντός του  αιγιαλού και της  ζώνης παραλίας.  Απαγορεύει δε  οποιαδήποτε  χρήση δεν είναι συμβατή με αυτή του  αιγιαλού  και της παραλίας  και οπωσδήποτε   κτίσματα  (Ν.2971/2001,  Ν. 1577/1985 και μεταγενέστεροι)  αλλά  και όσα  απέχουν λιγότερο από 30  μέτρα  από τον αιγιαλό (Α.Ν.439/1970)).

Όλα δε τα έργα τα οποία  έγιναν προς όφελος των δημοτών ,  επί θητείας μου ως Προέδρου του Λ.Τ.Π. , όπως οι παιδικές χαρές, το θεατράκι, το κτίριο του ΝΟΠ και όλα τα  μαγαζιά   (φάρου, Μόλου Αγίου Νικολάου, Μαρίνας  Ηρώων Πολυτεχνείου, ΟΠΑΘΑ και βαρελάκι) βρίσκονται πλέον εντός  του αιγιαλού και της ζώνης παραλίας ή απέχουν λιγότερο από 30  μέτρα από τον αιγιαλό. Έχουν δε ανεξαιρέτως όλα    χρήσεις μη συμβατές με τις διατάξεις του νόμου περί αιγιαλού και  παραλίας.

Παρόμοιος αποχαρακτηρισμός της Λιμενικής Ζώνης έγινε στο παρελθόν  και στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, τη δεκαετία του 80 και έχει νεκρώσει, για 40 ολόκληρα χρόνια, την  παραλιακή περιοχή της πόλης,  ακριβώς  γιατί επιβλήθηκε το ίδιο νομικό καθεστώς, που ισχύει πλέον και για την Πάτρα. Νομικό καθεστώς που δημιούργησε αδυναμία διαχείρισής των παραλιακών χώρων, των οποίων άλλαξε η επιτρεπόμενη  χρήση και έφερε σε απόγνωση όλες τις έκτοτε διατελέσαντες  δημοτικές αρχές.

Για να μη νεκρώσει επομένως και η κεντρική  παραλιακή περιοχή της Πάτρας, όπως  ήταν  επί δεκαετίες στο παρελθόν  αλλά και για να δύναται να υπάρξει νόμιμη και ουσιαστική  παραχώρηση, από το Υπουργείο Οικονομικών στο Δήμο, των χώρων του Δημοσίου  που βρίσκονται πλέον εκτός λιμενικής ζώνης, πρέπει, το ταχύτερο δυνατό, να αλλάξει το νομικό  καθεστώς, το οποίο  προφανώς λόγω συνταγματικότητας,  δεν μπορεί να αφορά μόνο τον αιγιαλό και τη ζώνη παραλίας της Πάτρας.

Άμεσα πρέπει να διευκρινιστεί,  από τον Υπουργό Οικονομικών κ. Τσακαλώτο, στον οποίο ανήκουν και οι χώροι, που τώρα εποπτεύονται από την Κτηματική Υπηρεσία, ποιος και με ποιες διατάξεις τους διαχειρίζεται. Επισημαίνω ότι αρμοδιότητα και ευθύνη αυτής της Υπηρεσίας, της οποίας διατέλεσα Προϊστάμενος, είναι η προστασία του αιγιαλού και της παραλίας και είναι υποχρεωμένη, από το νόμο, για την  επιβολή αυστηρότατων κυρώσεων (πρόστιμα και μηνύσεις στην Εισαγγελία), σε όσους  παραβιάζουν τις επιτρεπόμενες  χρήσεις.

Γι αυτούς τους λόγους, εναντιωθήκαμε στον αποχαρακτηρισμό της λιμενικής ζώνης χωρίς και  την αλλαγή του νόμου, όταν ήμουν Δήμαρχος και αρχικά το Δημοτικό Συμβούλιο  αποφάσισε την ίδρυση Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, για να διαχειριστεί τους χώρους που είχαν παραχωρηθεί το 2012 στο Δήμο και όταν αυτή αναιτιολόγητα δεν εγκρίθηκε,  επεξεργαστήκαμε, με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου της Πάτρας κ. Β. Παπά  και τον συνεργάτη μου κ. Δ. Σαρδελιάνο,  σχέδιο νόμου «περί αστικής παραλίας», που θα ίσχυε για όλη τη χώρα. Σχέδιο νόμου  το οποίο υποβλήθηκε στην ΚΕΔ αλλά  και στο Κοινοβούλιο (δια του  βουλευτή κ. Ν. Τσούκαλη), χωρίς  δυστυχώς να γίνει αποδεκτό.

 

Γιάννης Δημαράς

 

Α.Φίλιας: Τι θα γίνει με την αποχέτευση από Βραχνέικα μέχρι Δεμένικα

Ερώτηση στον Δήμαρχο Πατρέων Κώστα Πελετίδη κατέθεσε ο Ανδρέας Φίλιας για το αποχετευτικό δίκτυο της περιοχής από Βραχνέικα μέχρι Δεμένικα και Παραλία. Ως γνωστόν η ολοκλήρωση του έργου έχει καθυστερήσει και την ίδια ώρα κάτοικοι κι επαγγελματίες περιοχών πρώην καποδιστριακών Δήμων υπόκεινται σε οικονομική αιμορραγία, πληρώνοντας για το άδεισμα των βόθρων και παράλληλα ανταποδιτικά τέλη.

Αναλυτικά η επιστολή του Α. Φίλια αναφέρει:

Κύριε Δήμαρχε

Όπως γνωρίζετε η μελέτη της επέκτασης των ΕΕΛ Πάτρα έχει ολοκληρωθεί και υποβληθεί από τη Δημοτική Αρχή Δημαρά στο Υπουργείο Εσωτερικών _Γεν Δ/νση Τοπικής Αυτοδιοίκησης – Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών για θεώρηση αυτής καθώς και των τευχών δημοπράτησης από τις 13/6/2014. Αντίστοιχα η μελέτη που αφορά την αποχέτευση λυμάτων λοιπών οικισμών Γ’ προτεραιότητας του Δήμου Πατρέων (Δ.Δ. Βραχνεϊκων, Μονοδενδρίου, Ροϊτίκων, Μιντιλογλίου, Οβρυάς, Δεμενίκων, και παραλίας) έχει επίσης ολοκληρωθεί από την προηγούμενη Δημοτική αρχή και συζητήθηκε εξασφαλίζοντας θετική γνωμοδότηση (415/2-12-2015) προς θεώρηση αυτής από το Τεχνικό Συμβούλιο Δημοσίων Έργων της Δυτικής Ελλάδος.

Σε σχετική ενημέρωση του Δημοτικού Συμβουλίου είχατε απαντήσει ότι η δημοπράτηση των δυο έργων θα προχωρήσει όταν επιλυθεί το ζήτημα της θεώρησης, της επέκτασης ΕΕΛ Πάτρα από το ΥΠ.ΕΣ.ΔΑ με δεδομένο ότι η επέκταση των ΕΕΛ αποτελεί τον αποδέκτη των δικτύων των οικισμών Γ’  προτεραιότητας και όταν οριστικοποιηθεί ο φορέας διαχείρισης της πράξης (Ολοκληρωμένη Διαχείριση λυμάτων Δήμου Πατρέων)  από το Υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και τουρισμού Ε.Υ.Δ./ΕΠ.-Υ.ΜΕ.ΠΕΡ.Α.Α.) και τέλος όταν τροποποιηθούν οι αποφάσεις για ένταξη των έργων στο  ΕΣΠΑ 2014-2020.

Με βάση τα παραπάνω και με δεδομένο ότι οι κάτοικοι των οικισμών που εδώ και χρόνια αναμένουν την ολοκλήρωση του έργου το οποίο έχει καθυστερήσει σε υπέρτατο βαθμό,  παρακαλώ να μου γνωστοποιήσετε τα εξής:

  1. Σε ποιο σημείο βρίσκονται οι διαδικασίες ολοκλήρωσης των διαδικασιών που αφορούν τις θεωρήσεις και οριστικοποιήσεις των μελετών.
  2. Σε ποιο σημείο βρίσκεται η τροποποίηση της απόφασης, ώστε μετά την απώλεια της χρηματοδότησης από το Υ.ΜΕ.ΠΕΡ.Α.Α. να δημοπρατηθεί και ξεκινήσει άμεσα το έργο της αποχέτευσης λυμάτων λοιπών οικισμών Γ’ προτεραιότητας προκειμένου να λυθεί το πρόβλημα των κατοίκων που έχει να κάνει και με τη δημόσια υγεία αλλά και με την οικονομική αιμορραγία αυτών, αφού σε τακτά χρονικά διαστήματα αναγκάζονται να εκκενώνουν τους βόθρους με ιδιαίτερα αυξημένο για την εποχή οικονομικό κόστος.
  3. Γιατί είναι απαραίτητο να αλληλεξαρτώνται τα δυο αυτά έργα, παρότι κατανοούμε ότι συνδέονται λειτουργικά; Δε θα μπορούσε, όταν ωριμάσει ένα από αυτά να ξεκινήσει, ώστε να μη χάνονται χρήματα  και χρόνος και στη συνέχεια η Δημοτική Αρχή να φροντίσει για το επόμενο;
  4. Στην Αποδοχή Απόφασης Έγκρισης του Στρατηγικού Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης του Δήμου Πατρέων από την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Ε.Π. «Δυτική Ελλάδα 2014 – 2020» στον Ειδικός Στόχο 6.b.2 Πράξη Π.8  Βασικές Υποδομές Αποχέτευσης Λυμάτων, αναφέρεται ποσό 11.300.000 € από το ΠΕΠ ΠΔΕ 2014 – 2020 χρηματοδοτούμενο από το ΕΤΠΑ. Η παραπάνω πρόσκληση έχει ανοίξει και αν ναι έχει υποβληθεί ή ενταχθεί κάποιο από τα παραπάνω έργα;

Πατρών-Κορίνθου:Επικίνδυνες οι κορύνες στον υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομο

Με έγγραφη καταγγελία του προς την τροχαία Κορίνθου και προς κάθε ενδιαφερόμενο ο πολιτικός μηχανικός Σταύρος Σταυρίδης αναφέρεται στους κινδύνους από τη σήμανση που υπάρχει στον υπο κατασκευή αυτοκινητόδρομο της Πατρών Κορίνθου και επισημαίνει:

Μετά από σειρά ατυχημάτων συχνά θανατηφόρων και μετά το παρ’ ολίγον σήμερα δικό μου ατύχημα στη διαδρομή ΝΕΟ Αθήνα-Δερβένι Κορινθίας στο 132χλμ, θα ήθελα να σας πληροφορήσω τα παρακάτω με την ιδιότητα α) του εκτελούντος τη διαδρομή Αθήνα-Δερβένι  κάθε εβδομάδα,  β) του πολιτικού μηχανικού κατασκευαστού κυρίως έργων οδοποιίας, γ) του υποψηφίου βουλευτού ν. Κορινθίας.

Η υπάρχουσα προσωρινή σήμανση της υπό κατασκευήν οδού της ΝΕΟ Κορίνθου-Πατρών είναι σε ορισμένα σημεία στα σημεία αλλαγής πορείας, είναι ακατάλληλη εξ αιτίας του γεγονότος του ότι οι κορίνες είναι αδύναμα σημεία σήμανσης στα σκιερά μέρη, κάτι το οποίο γίνεται χειρότερο για τον οδηγό ο οποίος από φωτεινή θέα βρίσκεται ξαφνικά σε σκιά.

Είναι απαραίτητη στα σημεία αλλαγών πορείας η ενίσχυση της σήμανσης και με βέλη υποχρεωτικής πορείας και με αναλάμποντες φανούς για τη  νύχτα.

Κάνω έκκληση όπως ληφθούν μέτρα ενίσχυσης της προσωρινής σήμανσης κατά τη διάρκεια που εκτελούνται τα έργα στη ΝΕΟ Κορίνθου Πατρών προς αποφυγή νέων ατυχημάτων. Είμαι στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε βοήθεια, θέτοντας στη διάθεσή σας την πολυετή εμπειρία μου.

Τι μπορεί να γίνει σε 2 χρόνια (που δεν γινόταν για μερικές δεκαετίες)

Δεν σκοπεύω να κάνω αναλυτική αναφορά στο γενικό απολογισμό της Κυβέρνησης για τη συμπλήρωση των 2 χρόνων της. Να θυμίσω μόνο ότι εφάρμοσε πολιτικές και νομοθέτησε μέτρα που στόχευσαν και στοχεύουν αφενός στην ολοκλήρωση εφαρμογής της συμφωνίας του καλοκαιριού του 2015 και αφετέρου στη διασφάλιση – μέσα στις γνωστές δημοσιονομικές συνθήκες – μιας ικανοποιητικής προστασίας των ασθενέστερων οικονομικά στρωμάτων, με ανάσχεση της πορείας προς την πλήρη εξαθλίωσή τους που είχαν δρομολογήσει οι προηγούμενες κυβερνήσεις, καθώς «τα μνημόνια έπρεπε να τα ανακαλύψουμε, ακόμα κι αν δεν μας είχαν επιβληθεί», κατά την προσφιλή διατύπωση του γνωστού θορυβώδους στελέχους της Ν.Δ. που ανταμείφθηκε γενναιόδωρα από το σημερινό Πρόεδρό της.

Ο Πρωθυπουργός Αλ. Τσίπρας σε σχετική συνέντευξή του και ο Υπουργός Γ. Σταθάκης στην πρόσφατη ομιλία του στην Πάτρα αναφέρθηκαν αναλυτικά και με ειλικρίνεια στο γενικό πλαίσιο των κυβερνητικών πεπραγμένων και στις προγραμματισμένες επόμενες κινήσεις και προοπτικές. Προοπτικές που μπορεί να είναι πολύ θετικές για την κοινωνία, ιδιαίτερα μετά το ξεπέρασμα της σημερινής συγκυρίας που αντικατοπτρίζει τη διαπάλη και την αβεβαιότητα σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.

Εγώ θα περιοριστώ και θα εστιάσω στα θέματα που αφορούν την Πάτρα, το Νομό μας, τη Δυτική Ελλάδα. Αυτά λοιπόν τα 2 χρόνια:

 

  • Οριστικοποιήθηκε και ολοκληρώνεται η οριστική παραχώρηση στο Δήμο του θαλάσσιου μετώπου της Πάτρας, που οι προηγούμενες κυβερνήσεις «έραβαν και ξήλωναν» κοροϊδεύοντας επί δεκαετίες τον πατραϊκό λαό. Όσοι – καλοθελητές ή όχι – δεν πίστευαν ή δεν ήθελαν να πιστέψουν ότι αυτό θα γίνει, σήμερα το αποσιωπούν ή προσπαθούν να καρπωθούν εκ των υστέρων (συχνά με αστείο τρόπο) ένα μερίδιο δικής τους συμβολής.
  • Επανεκκίνησαν και ολοκληρώνονται τα έργα της Ολυμπίας και Ιόνιας Οδού, έργα που οι προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν αφήσει «κουφάρια», υπολείμματα σκανδαλωδών συμβάσεων παραχώρησης. Τα οποία ολοκληρώνονται με κόστος εκατοντάδων εκατομμυρίων μικρότερο και σε χρόνους πολύ πιο μικρούς από τις αρχικές απαιτήσεις των παραχωρησιούχων.
  • Επανεκκίνησαν επίσης τα έργα και οριστικοποιήθηκε το χρονοδιάγραμμα έλευσης στην Πάτρα του ηλεκτροκίνητου σιδηρόδρομου. Της γραμμής που θα φθάσει μέχρι το νέο λιμάνι της πόλης και θα δώσει σημαντική αναπτυξιακή ώθηση όχι μόνο στο λιμάνι αλλά σε όλη την οικονομική ζωή της περιοχής. Εξασφαλίζοντας ότι η διέλευση από το ιστορικό κέντρο της πόλης είναι δυνατόν να υπογειοποιηθεί, παρ’ όλες τις προσπάθειες και διαρροές εμφανών και αφανών συμφερόντων.
  • Ξεκίνησε για πρώτη φορά και μπήκε με χρονοδιάγραμμα και σε ρεαλιστική βάση η έλευση του φυσικού αερίου στην Πάτρα και την ευρύτερη περιοχή. Αίτημα και αυτό δεκαετιών, που είχε επανειλημμένα λοιδωρηθεί από τους τότε κρατούντες. Με απαρχή την τροφοδοσία πλοίων, των βιομηχανικών μονάδων και μεγάλων καταναλωτών (Νοσοκομεία, Πανεπιστήμιο κτλ) και κατάληξη την εμπορική και οικιακή κατανάλωση.
  • Ξεκίνησε και μπήκε σε ρεαλιστική βάση η κατασκευή της Ε.Ο. Πατρών –Πύργου. Έχουν ξεκινήσει και συνεχίζονται οι τμηματικές δημοπρατήσεις με τρόπο που εκτιμάται ότι θα εξοικονομηθούν πάνω από διακόσια εκατομμύρια. Και επειδή πολύ φασαρία γίνεται από ορισμένους, ας μην ξεχνάμε ότι επί των προηγούμενων κυβερνήσεων το έργο είχε ενταχθεί μόνο «κατ’ όνομα», χωρίς να εξασφαλίζεται χρηματοδότηση ούτε 1 (ενός) ευρώ.
  • Ξεκινά η επαναλειτουργία υδατοδρόμιου που είχε διακοπεί για πάρα πολλά χρόνια.
  • Παραδίνεται το επταόροφο κτήριο του Νοσοκομείου Αγίου Ανδρέα.

Τις τελευταίες ημέρες παρατηρούμε μια ιδιαίτερη δραστηριότητα σε επίπεδο ανακοινώσεων από τους τοπικούς εκπροσώπους των δύο κομμάτων που κυβερνούσαν (χωριστά ή αδελφωμένα) επί δεκαετίες μέχρι τον Ιανουάριο του 2015. Προσπαθούν να αντεπιτεθούν στην Κυβέρνηση και στον ΣΥΡΙΖΑ αλλά στην πραγματικότητα προσπαθούν να θολώσουν τα πεπραγμένα – ή καλύτερα την απουσία πεπραγμένων – των δικών τους κομμάτων. Να κρύψουν την κατάρρευση του αφηγήματος της «αριστερής παρένθεσης» και το γεγονός ότι οι επισκέψεις Υπουργών της Κυβέρνησης σχετίζονται με συγκεκριμένα έργα και χρονοδιαγράμματα και όχι με αόριστες υποσχέσεις. Αυτές που συνήθιζαν οι Υπουργοί του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ γιατί οι πρώτοι θεωρούσαν την περιοχή δεδομένη και οι δεύτεροι ξεγραμμένη.

Γιατί δεν μπορούν να χωνέψουν ότι μέσα σε 2 χρόνια αυτή η Κυβέρνηση πραγματοποίησε όσα αυτοί για πολλές δεκαετίες δεν μπόρεσαν ή δεν θέλησαν να προχωρήσουν.  Και έπεται συνέχεια.

Επίθεση του Θ. Ξυλιά στον Δήμο για την κατάσταση των δρόμων

Τα προβλήματα της καθημερινότητας συνεχίζονται. Η εικόνα που παρουσιάζει η πόλη, είναι αποκρουστική σε συνοικιακούς κυρίους δρόμους. Αφού προτεραιότητα και αυτής της Δημοτικής Αρχής είναι, οι κεντρική δρόμοι και όχι περιοχές του Κέντρου, (για παράδειγμα, Αγ. Διονύσιος, Αγ. Σοφία, Αγ. Βαρβάρα, Αγ. Τριάδα κ.α.), ή στον διευρυμένο Δήμο της Πάτρας από τα Καμίνια έως τη Ροδινή όπου οι δρόμοι είναι καταστραμμένη.  

Εργολαβία που βρίσκετε σε εξέλιξη για τη συντήρηση των οδοστρωμάτων, στα πλαίσια υλοποίησης της συμβατικής υποχρέωσης, τις ημέρες του έντονου χειμώνα με τις βροχές προέβει στις παραπάνω εργασίες, με αποτέλεσμα να διαλύεται η άσφαλτος και οι δρόμοι να παρουσιάζουν πάλι απαράδεκτη εικόνα.    

Με αποτέλεσμα, ο Δήμος σε αυτή την οικονομική κρίση θα υποχρεωθεί, για μια φορά ακόμη και, προκειμένου να αποκαταστήσει τις ζημιές, να δαπανήσει και άλλα χρήματα από το υστέρημα του Πατραϊκού λαού.

Επίσης, με την ολοκλήρωση κατασκευής της Νέας Εθνικής οδούς, στο τμήμα από Ροδινή έως Ρίο, ακόμη και στην υλοποίησης του έργου συλλογής οβριών, από την εταιρεία που κατασκευάζει το δρόμο, οι αποδέκτες οβριών, ρέμα-χείμαρροι-ποτάμια, σε πολλά σημεία που διέρχονται μέσα από τις Δημοτικές και Τοπικές Κοινότητες  προς τη θάλασσα δεν είναι οριοθετημένα- καθαρισμένα και περιφραγμένα, με αποτέλεσμα να είναι ορατός ο κίνδυνος πλημύρας και καταστροφής των περιουσιών των δημοτών μας.  

ΤΕΛΟΣ ΜΕΤΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΚΑΛΕΙΤΑΙ Η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΝΑ ΠΑΡΕΜΒΑΙ ΤΩΡΑ.